Sunday 15 July 2012

Setting Asas Yang Perlu Pada Blog

Bagi sesebuah blog, setting merupakan antara perkara penting untuk menentukan bagaimana paparan, dan perlakuan-perlakuan lain yang berkaitan dengan blog.

Antara perkara yang berkaitan dengan setting bagi sesebuah blog adalah tajuk blog, berapa bilangan entri, siapa yang boleh komen, dan lain-lain akan direrangkan di bawah.


Untuk entri ini, setting merangkumi basic, formatting dan publishing. Ini kerana 3 perkara ini boleh dianggap bahagian setting yang paling utama bagi sesebuah blog. Beberapa setting asas yang perlu diketahui oleh seorang blogger adalah seperti berikut.


BASIC

Title : Title akan ditunjukkan pada bahagian atas browser apabila sesebuah blog dibuka.


Description : Berkaitan dengan apa kandungan sesebuah blog. Boleh dimasukkan sehingga 500 huruf. Contoh tutorial blog, tutorial blog dalam bahasa melayu, tutorial untuk semua dan lain² yang berkaitan. Kalau blog peribadi hampir boleh diabaikan ataupun letak sahaja seperti perjalanan hidupku, inilah kisah aku dan lain-lain.


LANGUAGE AND FORMATTING






Date header format : Kurang penting, boleh pilih mana yang dirasakan sesuai.



Archive index date format : Format yang akan ditunjukkan untuk apa yang ditaip dalam sesebuah blog dalam jangka sebulan



Timestamp format : Kurang penting, boleh pilih mana yang dirasakan sesuai.



Time zone : Penting untuk pastikan kedudukan untuk masa adalah betul. Jika yang berada dalam negara Malaysia, sila pilih (GMT +8.00) Kuala Lumpur. Jika berada ditempat lain boleh pilih yang yang sepatutnya.



Language : English (Boleh juga pilih malay, tetapi dicadangkan english untuk memudahkan memandangkan kebanyakan sudah biasa dengan perkataan² english dalam dunia bloggin



POST AND COMMENTS




Show at most : bilangan entri untuk paparan muka depan. jangan terlalu banyak. Biasanya antara 5 hingga 10 untuk mempercepatkan loading keseluruhan blog.

Post Template : Template pos membantu menjimatkan masa anda dengan pra-format editor pos. Sesetengah pengguna seperti jawatan mereka diformatkan dalam cara tertentu.

Showcase images with Lightbox : Apabila diklik, imej anda akan membuka dalam Overlay 1 di atas blog anda. Jika selepas anda mempunyai berbilang imej, mereka akan muncul di sebagai thumbnail sepanjang bahagian bawah.


Share to Google : Memaparkan catatan yang telah selesai di Google+

Comments :  Kedudukan ruangan komen untuk sesebuah entri. Kebiasaan blogger akan pilih samada pop-up window atau embedded below post. Walau bagaimanapun, tidak semua template boleh gunakan embeded below post.


Who can comments : Bahagian ini bergantung kepada pemilik blog. Kalau pilih anyone, sesiapa sahaja boleh komen. Kalau pilih registered user, hanya orang yang mempunyai blog/id lain yang boleh komen.





Comment moderation : Bergantung kepada pemilik blog. Jika mahu komen pengunjung terus dipaparkan,pilih never. Tetapi jika mahu komen dari pengunjung 'ditapis' dahulu oleh pemilik blog, pilih always.


Show word verification for comment : Pilih No. Kerana kehadiran word verificationbiasanya akan menyusahan pengunjung. Kecuali untuk kes² tertentu jika terlalu banyak spam (di Malaysia perkara ni jarang berlaku)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Setting untuk sesebuah blog boleh diubah bila-bila masa mengikut kehendak pemilik blog.
Walau bagaimanapun,adalah penting untuk cuba kekalkan setting yang dibuat untuk menyenangkan pemilik blog dan juga pengunjung.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...